Biuletyn Informacji Publicznej
Gmina Sadkowice

Wyszukiwarka

Odnośniki

Banery

  • Połączenie z tłumaczem migowym

Przejdź do: www.gminasadkowice.pl

Treść strony

Zadania i uprawnienia - wyciąg z ustawy

Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy /zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt. 1-15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591/:

  1. uchwalanie statutu gminy,
  2. ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
  3. powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym, oraz sekretarza gminy - na wniosek wójta,
  4. uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
  5. uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  6. uchwalanie programów gospodarczych,
  7. ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
  8. ) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
  9. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
    1. określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,
    2. emitowanie obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta,
    3. zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
    4. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,
    5. zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę gminy,
    6. tworzenie i przystępowanie do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
    7. określenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,
    8. tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zkładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
    9. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym,
  10. określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
  11. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym z 8 marca 1990 r. Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591:
    • art. 8 ust. 2: "Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji."
    • art. 8 ust. 2a: "Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego."
  12. podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
    12a. podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
  13. podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
  14. nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
    14a. podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
  15. stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.

Metryka

  • autor lub odpowiedzialny za treść: Ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r.
  • opublikował: Administrator Systemu
    data publikacji: 2007-10-03 11:43

Metryka strony

Ilość odwiedzin obecnej strony: 10454
Ostatnia aktualizacja treści obecnej strony: 2007-10-03 11:43:23